Cufărul Iutta, Fashion Diary, Meet the designer

Bihor, nu Dior

July 10, 2018
read time: 4 min

Am vorbit deja de foarte multe ori despre cât de mult ne atrag motivele și simbolurile românești, despre ce mândrie simțim atunci când promovăm românescul și despre cât de important e să nu ne uităm dorul. Bineînțeles că suntem mereu bucuroase să vedem cum tradițiile noastre ajung peste graniță ca surse de inspirație. Am văzut designeri internaționali care au adoptat elemente din portul popular, am văzut chiar și pictori care s-au îndrăgostit de ia românească. Care este, totuși, punctul în care plagierea ia locul inspirației?

 

Cine, ce, cum, unde?

 

Anul trecut, cojoacele tradiționale din Bihor au devenit faimoase pe plan mondial imediat după ce Dior și-a lansat colecția de toamnă. Care e legătura dintre cele două? Un cojoc. Însă nu orice cojoc, ci unul cu motive populare din Ţara Beiuşului pe care casa de modă franceză și l-a însușit complet. Înafară de steagul tricolor, de pe umărul vestei de la Beiuş, designerii de la Dior nu s-au chinuit să mai schimbe ceva: ambele creații au marginile din blană neagră, au aceleași motive de culoare roșie și au acelaşi model floral în partea inferioară.

 

 

 

Această asemănare (deși am putea spune că e mai mult decât atât) a fost pentru prima oară semnalată pe pagina de Facebook Ţara Binşului – Terra Beiusensis, semnat de către “Radu F. de pe Pătărasca Mare”. Conform Ebihoreanul, el a spus că:

 

“Mă plimbam în unul din cele mai mari şi mai luxoase cazinouri din lume, în Singapore, şi bineînţeles magazinul Dior este nelipsit, la fel cum sunt toţi ceilalţi “creatori” de modă prezenţi, de la Versace la Yves Saint Laurent. Dar la Dior ceva m-a lovit greu, pe mine, pruncul din Binş născut pe strada Şcolii şi crescut pe Aleea Moţilor. A fost un suman din colecţia anului acesta 2017 care se vinde în jur la 35.000 de dolari, da, aţi auzit corect, ăsta e preţul. Problema din punctul meu de vedere e că-i copiat cu neruşinare după cojocul nostru binşenesc, 100% în modele şi amplasament”.

 

 

 

Imediat după, postarea a fost preluată de pagina de Facebook La Blouse Roumaine și a câștigat foarte multă vizibilitate, mesajul fiind distribuit pe social media de 5000 de oameni în doar primele 12 ore. La Blouse Romaine îi cere casei de modă Dior să recunoască public faptul că au copiat modelul din Bihor prin intermediul  campaniei #GiveCredit – #BihornotDior pentru recunoașterea originii culturale a cojocului binșenesc și a bundiței bucovinene din colecția Christian Dior Pre-Fall 2017. 

 

Bihor Couture

 

Situația nu s-a terminat aici. O mare parte din oameni au fost deranjați de faptul că Dior nu dă credit meșterilor locali din Bihor. Pentru locali, cojocul are mai degrabă valoare sentimentală și este un element important al portului național, față de semnificația pe care cei de la Dior i-au conferit-o, o piesă vestimentară de sezon.

 

 

Această „luptă” s-a transformat într-un mod ingenios într-o campanie al cărei scop este să împiedice însușirea ilicită a patrimoniului cultural și să atragă atenția asupra acestui fenomen (denumit cultural appropiation) care se întâmplă des, și nu doar în România. Bihor not Dior a generat astfel acest proiect creativ, intitulat Bihor Couture, o campanie Beau Monde și McCann Worldgroup Romania.

 

“Deși e normal ca inspirația să se întâmple, credem că este un pic nedrept ca nimic să nu se întoarcă în termeni de bani sau chiar de PR către comunitatea care se luptă să mențină în viață tradițiile. Drept urmare, aceste tradiții mor. “ a declarat echipa Beau Monde pentru Calvert Journal.

 

 

 

Cu ajutorul meșterilor și croitorilor locali din Bihor au creat o nouă linie de modă menită să ajute la păstrarea tradițiilor și au intitulat-o Bihor Couture. Acest proiect își propune să facă hainele tradiționale românești accesibile tuturor, însă la un preț mult mai scăzut (față de Dior). Cel mai important de menționat este faptul că, prin intermediul acestui proiect, fiecare meșteșugar primește prețul întreg al piesei vestimentare care este cumpărată. Nu există, deci, intermediari și astfel tradiția nu doar continuă, ci prosperă.

 

 

 

Cojoacele bihorene

 

Ajuns atât de râvnit și „controversat” astăzi, pe vremuri cojocul bihorean făcea parte din portul popular specific zonei Bihor, alături de alte piese extrem de fermecătoare.

Curioase așa cum suntem, am făcut puțin research pentru a afla cu ce se poartă acest frumos cojoc. Ori, mai bine zis, cu ce se purta în trecut, pentru că știm prea bine cât de mult s-a schimbat moda (susținem Bihorul, nu Diorul). Ce am aflat? Că în sec. 19-lea, portul femeiesc din zona Bihorului se înfățișa deosebit de atrăgător. Pe lângă cojoc, costumul de tip vechi era alcătuit din cămaşa compusă din „spătoiul românesc” (denumită și „că­maşa ruptă”, însă cu siguranță are alt înțeles față de cel din zilele noastre) şi poale. Bineînțeles, avem draga noastră catrinţă, purtată numai în faţă și „Brîul cu care se încingea femeia peste pumnata poalelor”.* Se adăugă apoi binecunoscutul cojoc fară mânecă care are pe toată suprafața lui decorații cu cusături de lânică în formă de ciupi. Ni s-a părut interesant că coloristica era în funcție de vârstă, la cojoacele bătrânelor domina culoarea verde, iar la cele ale tinerelor roșul.

Ne întrebăm ce ar spune femeile de atunci despre modul în care asortăm acum cojocul bihorean. Asta nu vom putea afla niciodată, însă „criticii de modă” din Bihor ne-au făcut un fel de scurt preview, adaptat la zilele noastre, bineînțeles. Aici găsești filmulețul din cadrul campaniei Bihor Couture care ne-a binedispus și pe care trebuie să-l vezi.

Noi susținem Bihorul. Tu? 

 

 

 

*www.istorielocala.ro

 

 

 

 

0

nicoleta

Leave a comment

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Despre noi